Розпочинаємо ІІ семестр навчального року дистанційно...
РОЗПОЧИНАЄМО ІІ СЕМЕСТР НАВЧАЛЬНОГО РОКУ ДИСТАНЦІЙНО ...
Не у всіх закладах освіти міста ІІ семестр розпочався одночасно, проте у всіх – дистанційно. Через локдаун дистанційний формат триватиме до 24 січня.
ЩО ВАРТО ВРАХУВАТИ?
Досвід попереднього року. Надані рекомендації щодо організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання, це, здебільшого, узагальнення досвіду освітян міста/держави/світу.
Якщо у І семестрі увага більше фокусувалася на новостворені учнівські колективи (1-х класів), то ІІ семестр - семестр підвищеної уваги до випускників (4-х класів).
Щодо тривалості онлайн-уроків в умовах дистанційного навчання. Зрозуміло, що онлайн-урок не може БЕЗПЕРЕРВНО тривати 35 чи 40 хвилин.
Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти, який набув чинності з 1 січня 2021 року, обмежує час безперервної роботи з технічними засобами навчання, зокрема комп’ютерами, планшетами, іншими гаджетами. Водночас тривалість навчальних занять, визначена ст. 10 Закону України “Про повну загальну середню освіту", лишається незмінною.
У зв’язку з посиленими протиепідемічними заходами 8-24 січня 2021 року школи працюють у форматі дистанційного навчання. Він передбачає синхронну та/або асинхронну взаємодію вчителя та учнів під час занять. У синхронному режимі вчитель та учні одночасно перебувають в електронному освітньому середовищі або спілкуються за допомогою засобів аудіо-, відеоконференції.
Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти, який діє з 1 січня 2021 року, передбачає вимоги до організації роботи з технічними засобами навчання, зокрема комп’ютерами, планшетами, іншими гаджетами.
Єдині нормативи, вказані у новому Санітарному регламенті, стосуються тривалості використання ТЗН під час навчання.
Безперервна тривалість навчальної діяльності з ТЗН упродовж уроку:
• для учнів 1 класів – не більше 10 хвилин;
• для учнів 2 – 4 класів – не більше 15 хвилин.
Отже, тривалість навчальних занять, визначена Законом “Про повну загальну середню освіту", зберігається: 35 хвилин для 1 класу, 40 хвилин для 2-4 класів. Обмежується лише час безперервної роботи з комп’ютером для уникнення ризиків для здоров’я. Докладніше.
Під час організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання природне навчальне середовище змінилося на віртуальне.
Це реальність, з якою зустрілися вчителі всього світу.
Пропонуємо поради вчителів-практиків, які зібрані на ресурсі ТРТ (teacherspayteachers)(https://blog.teacherspayteachers.com/)
Нова норма: встановлення очікувань та процедур у віртуальному класі
Для організації ефективного дистанційного навчання потрібен новий підхід. Стандартні складові управління класом – починаючи – з перевірки домашнього завдання і завершуючи – наданням можливості учневі/учениці відлучитися з онлай-уроку за власними потребами – не спрацюють. Перелаштувати та пристосувати вже напрацьовані правила та очікування до потреб цифрового класу під час онлайн-навчання непросто, але потрібно.
Пропонуємо скористатися порадами щодо ефективного управління класом у віртуальному середовищі.
ЯК ВСТАНОВИТИ ПРАВИЛА ТА ОЧІКУВАННЯ ВІРТУАЛЬНОГО КЛАСУ ДЛЯ УЧНІВ
ВИЗНАЧТЕ СПОДІВАННЯ НА УРОКИ ПРЯМОГО ВІДЕО
Як і під час очного навчання в класі, учні/учениці мають чітко розуміти очікування щодо дистанційних уроків. Правила поведінки та участі потрібно буде перекласти у віддалене навчальне середовище. Ось кілька речей, про які варто пам’ятати:
• Підготуйте учнів до плану Б. У вас завжди є план Б, на випадок, якщо вас роз’єднають: попередньо записане відеопояснення до уроку/добірка вправ, завдань.
• Встановіть очікування щодо участі. Визначте чіткі очікування та відстежуйте активність учнів на уроці: хто відповідає, задає питання. Спостереження фіксуйте у бланках/журналах спостереження.
• Дозвольте групам зустрічатися в менших приміщеннях, таких як приміщення для прориву. У ситуаціях, коли неможливим є відкрите обговорення та змістовний обмін ідеями, доречним є створення кімнат прориву (до неї залучайте невеликі групи учасників, які мають можливість для жвавих розмов і сеансів мозкового штурму).
• Встановіть правила використання технічних функцій:
• використовуйте всі наявні можливості зв'язку: відео, мікрофон, Chatbox, смайлики, реакція, інші інструменти;
• використовуйте функцію відключення мікрофонів для членів групи, які чекають черги, щоб говорити;
• не дозволяйте залишати увімкненими інші екрани під час онлайн-уроку (телевізор, комп’ютер);
• не дозволяйте учасникам спілкуватися у приватному чаті з іншими учасниками (переконайтеся, що ви перевірили цю функцію!).
• Створіть набір ручних сигналів. Учні повинні знати, як ви використовуєте невербальні сигнали руками: щоб вказати на згоду чи незгоду/ або наявність запитання/потребу скористатися ванною/туалетною кімнатою.
На Консультації1 «Організація освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання» ми зробили спробу на практиці використати невербальні сигнали: за допомогою рук/з використанням сигнальних карток:
"Погоджуюся" +
"Заперечую" -
"Пастка" П
"Проблема" ?
(проблемне питання)
• Використовуйте систему управління класом. Ефективне управління класом відбувається тоді, коли вчитель створив середовище, що сприяє академічному та соціально-емоційному навчанню. Під час проведення віртуальних уроків залучення учнів/учениць до освітнього процесу є складнішим, оскільки оточення учнів знаходиться поза нашим контролем. Якою б не була система (способи та прийоми) управління класом, придумайте її цифрову версію. Можна, наприклад, використовувати Class Dojo/класичну музику, щоб допомогти мотивувати учнів та фокусувати увагу дітей у потрібний момент.
СПІЛКУЙТЕСЯ З РОДИНАМИ ПРО ПРАВИЛА ТА СПОДІВАННЯ
Під час дистанційного навчання визначальним є інформування батьків про ваші очікування. Для цього:
• Встановіть особистий зв’язок. Почніть з телефонного дзвінка, а не електронного листа. Взявши телефонну розмову, ви можете задавати питання в режимі реального часу, щоб налагодити зв’язок з іншими. Однак подальше повідомлення електронною поштою щодо вашої телефонної розмови є надзвичайно важливим, оскільки ви показуєте, що готові допомогти зайнятому батькові запам'ятати вас і ваш клас у письмовому форматі.
• Створіть віртуальну зустріч. У багатьох школах на початку року/семестру для дітей та їхніх родин проводять День відкритих дверей. Це дозволяє ближче познайомитися зі шкільними досягненнями/проблемами/потребами/завданнями. У віддаленому навчальному середовищі розгляньте можливість створення віртуального, інтерактивного слайд-шоу, поділіться ним з дітьми та їхніми родинами.
• Поділіться порадами та правилами щодо технічного використання. Спочатку варто про це спілкуватися з батьками своїх учнів/учениць, переконавшись, що вони можуть контролювати діяльність своїх дітей в Інтернеті. Корисною буде примітка на сайті вашого класу чи у середовищі Zoom, що пояснює процедури та очікування. Це допоможе швидко та організовано розпочинати роботу у віртуальному середовищі.
• Спростіть пошук своїх очікувань. Переконайтеся, що у вас є домашня база/сторінка/блог/сайт, де і учні, і їхні батьки можуть швидко отримати доступ до ваших очікувань.
СТВОРЮЙТЕ АЛГОРИТМ ДІЯЛЬНОСТІ
Побудувавши послідовність норм/процедур/рутин вашого віртуального класу, ви можете вашим учням почуватися впевненіше, навіть якщо вони пристосовуються до нового, цифрового середовища навчання. Ось кілька ідей для забезпечення послідовності у віддаленому класі:
• Встановіть графік. Дайте своїм учням щотижневий графік навчання в Інтернеті та щодня надавайте відеоролики для ясності своїх очікувань. Ці завдання слід виконувати однаково, за допомогою однієї платформи, щотижня та дня.
• Зробіть це передбачуваним. Більше, ніж будь-коли, учні будуть покладатися на передбачуваність, яку пропонує клас. Передбачуваність сприяє самостійності учнів і допомагає відновити довіру, втрачену під час закриття школи.
ПОБУДУЙТЕ НОРМИ/РУТИНИ РАЗОМ
Створення класної спільноти є складним завданням у віддаленому середовищі. Але це один зі способів допомогти вашим учням відчути зв’язок зі своїм класом, навіть перебуваючи на відстані, - це спільне вибудовування правил співіснування у класі.
• Нехай учні спочатку з’єднуються. Надання учням можливості говорити та ділитися тим, що їм подобається, дозволить кожній дитині почуватися почутою та оціненою. Як тільки вони це відчують, ви можете почати говорити з очікуванням, наприклад, слухати наших друзів та нашого вчителя, коли настане їхня черга говорити.
• Моделюйте та обговорюйте очікування. Запишіть відео, на яких ви моделюєте очікування. Потім дайте учням можливість поговорити та побачити один одного за допомогою відеоконференцій. Це допоможе налагодити зв’язки та сприятиме дискусії.
• Придумайте девіз класу. Складіть разом девіз класу та вибудуйте місію класу. Встановіть разом навчальні цілі. Приділяйте час розмові та слуханню одне одного.
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА:
Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти, затверджений наказом Міністерства освіти і науки 25.09.2020 №2205;
Роз'яснення Міністерства освіти і науки "Тривалість навчального заняття під час дистанційного формату залишається незмінною" (Докладніше);
ресурс ТРТ (teacherspayteachers)(https://blog.teacherspayteachers.com/);
добірка дорадчих матеріалів відділу початкової освіти ім.О.Я.Савченко Інституту педагогіки НАПН України "Нова норма: встановлення очікувань та процедур у віртуальному класі";
матеріали Консультації 1 "Організація освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання".
Коментарі
Дописати коментар